The Pomegranate Club

For the armchair libertine



söndag 18 januari 2009

Mamma, jag är haemosexuell!

Jag drabbas ofta av bokliga begär, men en så het, nästan fysisk längtan som efter Leslie S Klingers The New Annotated Dracula uppstår bara då och då. Det är januari, bankkontot är skrattretande tomt och jag har inte ett enda hållbart argument för att införskaffa den just nu. Men förhöjd puls, muntorrhet och rödflammig hals är odiskutabla symtom på att man drabbats av Det Stora Begäret, och fåfängt är varje försök att stå emot. O, sweet indulgence...

Dracula, Oscar Wilde, Jack the Ripper och såklart Sherlock Holmes. Ikoniserade, mytomspunna och för mig den viktorianska tidens giganter. De representanter det absolut bästa och värsta med den viktorianska eran, och därför blir de själva sinnebilden av det som fascinerar mig med den här tiden. Leslie Klinger har tidigare gett ut The New Annotated Sherlock Holmes med nästan 3000 noter till samtliga Holmesberättelser. Hans arbete med Dracula har nu resulterat i 678 sidor, 1 500 noter och över 200 illustrationer. Ladies and gentlemen, tillåt mig citera från baksidetexten:

Traveling through two hundred years of popular culture and myth as well as graveyards and the wilds of Transylvania, Klinger's notes illuminate every aspect of this haunting narrative (including a detailed examination of the original typescript of "Dracula," with its shockingly different ending, previously unavailable to scholars). Klinger investigates the many subtexts of the original narrative--from masochistic, necrophilic, homoerotic, "dentophilic," and even heterosexual implications of the story to its political, economic, feminist, psychological, and historical threads.

Nekrofili, masochism, dentofili? Call it what you want baby, I still call it love.

3 kommentarer:

Dengar sa...

Ajdå! Det ser inte bra för min ekonomi om du ska hålla på och peka ut såna här godsaker...

Pomegranate sa...

Ack ja, visst kostar det. Men det gäller att förstå vad som är värt att lägga pengar på här i livet. För en del är det amfetamin och kanske ett fadderbarn. För oss är det vampyriana.

Maria sa...

Oj. Den blir man ju sugen på. :)