The Pomegranate Club

For the armchair libertine



onsdag 3 december 2008

Biblioteksfynd

Ett besök på mitt stadsdelsbibliotek utmynnade i införskaffandet av följande titlar:

Victoria Benedictsson i urval, särskilt aktuell i höst får man väl säga med tanken på Lisbeth Larssons och Ebba Witt-Brattströms litterära beef
A.S. Byatt Levnadstecknarens berättelse. Vet ingenting om den här boken, men A.S. Byatt är kvinnan bakom en av mitt livs största läsupplevelser, De besatta eller Posession som den heter på engelska. Alla som är förtjusta i viktorianska poeter, akademikerporr och "litterära detektivromaner" bör läsa den. Levnadstecknarens berättelse tycks behandla liknande ämnen; en litterturstudent tröttnar på postmodernistisk litteraturteori och börjar ägna sig åt att skriva en biografi över en biografiskrivare från femtiotalet. Han går vilse i forskarvärldens labyrint och inser att han inte åstadkommit en levnadsteckning utan en självbiografi istället. Allt enligt baksidetexten.
Amanda Cross Dödande dikt. Pusseldeckare i amerikanska akademikerkretsar.
Philip Pullman Guldkompassen. Nej, jag har faktiskt inte läst den än.
Penelope Lively Vålnaden. Barnbok om en pojke som flyttar till stort gammalt hus på engelska landsbygden där allt inte står rätt till. Det stod med andra ord mitt namn på den.
Lloyd Alexander Äventyr i El Dorado.
Och, slutligen, dyrgripen: Del tre i Beverley Nichols serie om Fröken Smith, den elakaste häxan i världen: Förtrollade floden. Så rar att jag aldrig hade hört talas om den. Vilken lycka! Och allt detta för sammanlagt sju (7!) kronor.

Inga kommentarer: