The Pomegranate Club

For the armchair libertine



torsdag 3 september 2009

Frasande kjolar och Fabels rariteter

"...en palett av prasslande kjolar, åtsittande korsetter och stränga konventioner i ett viktorianskt England. Magiska systraskap, dolda nattliga möten och skrämmande övernaturliga krafter som styr fyra flickors öde". Jag citerar från baksidetexten på Libba Brays ungdomsroman Ögat över månskäran. Jag hittade den häromdagen för femtio kr på Centralantikvariatet. Jag tror att den kan bli en perfekt start på hösten.

Jag fick också tag på en rolig etikettbok ur serien Fabels rariteter; Den äkta gentlemannen med undertiteln En handledning för unga män, till att göra sig omyckta i sällskapslivet och av det täcka könet. Professor J G Wenzell upplyser om att tonen i umgänget med de vackra könet bör vara "vänskaplig, grannlaga och blygsam". Och märk väl Herrar läsare, ni bör även anta en "otvungen, fryntlig min."

Jag har sedan tidigare en titel ur serien, Min vän privatdetektiven Sherlock Holmes. På min önskelista står även Kortfattat bedrägerilexikon samt givetvis Den moderna velocipeden och dess ryttare. Illustrerad handbok för Hjulsportens utövare.
























"Åh, hans min! Så otvungen! Och fryntlig!"

1 kommentar:

Country Girl sa...

Ha ha, men hans knäbyxor då! Inte helt otvungna...

Tack för underbara boktips. Din smak är helt i min smak!