The Pomegranate Club

For the armchair libertine



torsdag 10 september 2009

Desperately Seeking Zarah

Det är något mystiskt med Tiina Rosenbergs bok om Zarah Leander. Två biblioteksfilialer i Stockholm besöktes i tur och ordning eftersom de påstod sig ha boken inne. På båda ställena möttes jag av förvånade bibliotekarier som skakade på huvudet och tyckte att det här var ju märkligt, men den kanske har sorterats in på fel hylla? På tredje försöket hittade jag den i alla fall, och snodde åt mig den snabbt som ögat för jag fick en känsla av att den skulle kunna gå upp i rök framför ögonen på mig. Och det har den nu gjort. Fast hemma hos mig. Jag satt i en fåtölj och småläste lite här och där, lade den i från mig och sedan dess...är den borta. Nu råder inte bästa ordningen hemma hos mig, det ligger böcker precis överallt så en och annan bok kan försvinna ett tag och sedan dyka upp igen. Men Zarahboken! Det är ju en lånebok, och jag vill ju verkligen läsa den. När vi skaffade nya bokhyllor för ett tag sedan hade vi lite ont om tid och när det var dags att ställa in allt i hyllorna blev ordningen sådär. Nu är dessutom hyllorna överfulla. Ibland skojar vi lite om det:

-Vad gjorde du med min bok?
-Jag ställde den i bokhyllan.
-Va?! Nu kommer jag ju aldrig att hitta den.

Ja, så roligt har vi hemma hos oss. Hur som helst, Bögarnas Zarah är försvunnen. Borta. Putz weg.

Gone AWOL.

1 kommentar:

Unknown sa...

Leta under lillgranatens kudde. Han läser på, lär sig allt. Och mimar framför spegeln i smyg.