The Pomegranate Club

For the armchair libertine



tisdag 5 maj 2009

Krimalfabetet: A

Paperbacklover har tagit initiativet till en genomgång från A-Ö på temat kriminallitteratur. Som deckarfantast är man ju inte sen (jo, lite -det är dags för bokstaven B redan imorgon, men jag upptäckte det här först igår) att anta utmaningen:

En kriminalroman jag gillar:
The Alienist av Caleb Carr. New York 1896. En seriemördare vars offer är prostituerade pojkar härjar i staden och poliskommissarie Theodore Roosevelt tar hjälp av ett specialteam med psykiatern Dr Laszlo i spetsen för att försöka få tag på mördaren. Att göra psykologiska profiler på mördare är något helt nytt och dr Laszlos arbete möts med stor skepsis inom polisstyrkan och i princip över allt annars också. The Alienist är en riktigt ruggig historia och Caleb Carr har en briljant förmåga att skildra stämningar och miljöer, från den absoluta slummen upp till de rikaste av de rika i stadens societet. Det här är mer än en deckare - det är en riktigt bra och mångbottnad roman om det viktorianska New York.

En krimförfattare jag gillar:
Okej, det här är är kanske fantasilöst och förutsägbart, men sanningen är att jag inte sutte här om det inte vore för Agatha Christie. Jag upptäckte henne i mellanstadiet and I never looked back. Det var Dame Agatha som väckte anglofilen i mig och det var hon som blev min introduktion till deckargenren i övrigt. Hon, och så Mr Holmes förstås. Vissa favoriter läser jag om flera gånger om året, och har så gjort i sisådär 25 år. Det finns inget som talar för att jag kommer att sluta med det.

En kriminalroman jag vill läsa
Helt klart knepigaste frågan, men jag fuskar lite och säger Asta´s book av Barbara Vine. Jag har redan läst den på svenska, men beställde den på engelska häromdagen och ser väldigt mycket fram mot en omläsning. Astas bok är snarare en släktkrönika än en regelrätt kriminalroman, även om det finns en kriminalgåta i botten. Och Astas barnbarns försök att avslöja gamla familjehemligheter är lika spännande som vilken detektivroman som helst.

1 kommentar:

Country Girl sa...

Ja, Astas bok är en himla bra spänningsroman - och nu blev jag också sugen på en omläsning..tack för det!