The Pomegranate Club

For the armchair libertine



lördag 9 maj 2009

Krimalfabetet: B

Jag hade fått för mig att jag läser massor av deckare, men när jag började fundera på Krimalfabetet insåg jag att det gör jag inte. Längre. Jag läser fortfarande en hel del spänningsromaner, men regelrätta deckare är det ganska tunnsått med. Jag har faktiskt rätt dålig koll på dagens deckarutgivning. De svenska "deckardrottningarna" har jag, säkert oförtjänt i en del fall, kollektivt ratat, och de gamla favoriterna Minette Walters, Elizabeth George och Val McDermid tycks ha tappat stinget de senaste åren. När jag nu ska lista favoritdeckare blir det därför mest nittiotalsböcker. Det känns lite patetiskt faktiskt. Borde det inte finnas en massa bra deckare därute som bara väntar på att jag ska upptäcka dem? Tips mottages tacksamt. Nåväl. Det är dags för bokstaven B:


Blomsterkronan av Minette Walters. Det är hennes tredje roman, och i mitt tycke den bästa. Intrigen är underbart ondskefull: svartsjuka, hat, sexuell besatthet, incest - och så mord förstås. Lägg därtill engelsk landsbygd, dysfunktionella överklassmänniskor och Shakespearcitat en masse. Japp, det är precis lika bra som det låter.

Carina Burman. Hennes serie om Euthanasia Bondeson är ren och skär läsglädje. I Babylons gator är vår hjältinna på besök i London för att se Världsutställningen. I bok nummer två, Vit som marmor löser hon ett mord bland svenska konstnärsbohemer i Rom och i tredje boken Hästen från porten har hon rest till Konstantinopel via klippstaden Petra. De här böckerna läser jag inte för intrigens skull, faktum är att jag nog inte skulle kunna redogöra för den på rak arm i någon av dem, utan för att jag har så väldigt trevligt i mamsell Bondesons sällskap.

Och så en krimroman jag gärna vill läsa: Vilken som helst i Lawrence Blocks "The Burglar-serie". Jag har läst The Burglar in the Library och The Burglar Who Thought He Was Bogart. Den förstnämda är en oerhört rolig hyllning till pusseldeckaren och den andra till Humphrey Bogart-filmer. Seriens huvudperson är Bernie Rhodenbarr, en inbrottstjuv i New York med litterära intressen och en förmåga att hamna i mystiska och farliga situationer. Exempel på titlar: The Burglar in the Rye, The Burglar Who Liked to Quote Kipling och The Burglar Who Studied Spinoza.

Inga kommentarer: