The Pomegranate Club

For the armchair libertine



tisdag 7 april 2009

Kvartalsrapport

Jaha, då ska vi se. Utlästa böcker januari-mars: 27 stycken. Jag har aldrig fört bok över min läsning tidigare, så om det är fler eller färre än förr om åren vet jag inte. En sak har dock blivit tydligt sedan jag började skriva ner alla titlar jag avverkat: Jag är i högsta grad en omläsare. Jag har ett stort antal böcker som jag kan plocka upp, slå upp en sida på måfå och ägna en halvtimme åt för att sedan lägga undan. Det är gamla favoriter som jag kan utan och innan, men för mig fyller det samma funktion som att ringa en gammal kompis för lite småprat. Det är välbekant, tryggt och relativt kravlöst. De 27 böckerna på listan är däremot böcker som jag har läst från pärm till pärm. Vad har då varit bäst?

1. The Dracula Dossier av James Reese. Utförligare rapport är på gång.
2. Zarah Leander av Jutta Jacobi.
3. Hästen från Porten av Carina Burman. Inte hennes bästa, men huvudpersonen, den alltid lika rådiga och orädda Euthanasia Bondeson, är min idol.

Den största besvikelsen var Val McDermids Bounty. En doktorand i litteraturhistoria upptäcker en dittills okänd dikt av Wordsworth och åker till Lake District för att undersöka saken. Intriger och ond bråd död stundar. Går det verkligen att misslyckas med detta? Ja, det gör det. Med förutsägbara karaktärer och förutsägbar handling. Synd på så intressant ämne.

Inga kommentarer: