The Pomegranate Club

For the armchair libertine



tisdag 18 januari 2011

Stackars Oscar!

Knappt har jag kommit över den stackars Gottfrieds öde förrän jag stöter på nästa tragiska frånfälle. På Stockholm läser-bloggen tipsar man om Per I Gedins bok om Karl Otto Bonnier, Litteraturens örtagårdsmästare. Jag blev tvungen att beställa den genast, tydligen figurerar i stort sett alla tidens stora författare i den. Inte minst Oscar Levertin, vars liv fick ett abrupt slut då han "sjuk och febrig på natten av misstag dricker ett glas sköljmedel som innehåller lut".

Tag varning, ungdomar! Hur sjuka och febriga ni än är, glöm inte att ställa undan det där glaset med sköljmedel och lut som står framme.

I år läser Stockholm förresten Norrtullsligan, och jag tänker hänga på. Förutom öppna bokcirklar lite här och var i stan kan man också gå på stadsvandring i Norrtullsligans fotspår och, något som jag definitivt inte tänker missa, se stumfilmen Norrtullsligan med Tora Teje och Inga Tidblad.

3 kommentarer:

Michaela sa...

Varför har man ett glas lut bredvid sängen?

Jag köpte boken i fråga åt mig själv i julklapp. Ska bli kul att läsa!

Anonym sa...

Jag vill inte vara skittråkig men uppenbarligen var han allergisk mot sitt gurgelvatten. Råkade svälja det. Står här

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Oscar_Levertin?wasRedirected=true

och pussöt på Larssons bild, tillika

hälsar Den Anonyma

Pomegranate sa...

Meh, wikipedia är ihopkrafsat av ett gäng anonyma amatörer med aspergers. (Not that there´s änything wrong with it)Tycker att vi ska vara källkritiska här...Men det låter otroligt märkligt att man har lut i ett glas bredvid sängen. Kan gurgelvattnet innehålla någon slags lut? Låter ännu märkligare.
Men var har Karl Otto Bonnier fått det ifrån?