The Pomegranate Club

For the armchair libertine



måndag 3 augusti 2009

En studie i skräck

I våras läste jag en inspirerande recension av Ellery Queens deckare En studie i skräck, och greps av ha-begär. I boken avslöjas hur Sherlock Holmes löste Jack the Ripper-fallet, men av hänsyn till de inblandade tilläts inte Watson publicera sina anteckningar, och mysteriet har därför officiellt förblivit olöst. Boken fanns inte att beställa från någon internetbokhandel och det enda (!) existerande exemplaret på samtliga Stockholms stadsdelsbibliotek visade sig vara "förkommet". Nu har jag hittat den på Bokbörsen och förhoppningsvis är den på väg hem till mig even as we speak. Och inte bara den, jag klickade hem ytterligare två godingar. Eftersom sommaren 2009 är de eleganta femtiotalsdeckarnas sommar fick Folke Mellvigs Mannekäng i rött, och den för mig okände Anders Jonasons Mord med mera göra Mr Queen sällskap. Jag ser fram emot mord både i londondimma och i mondän stockholmsmiljö.

Om vädret tillåter är en studieresa till Maria Langs Skoga, det vill säga Nora, inplanerad imorgon. Rapport utlovas.

Inga kommentarer: