The Pomegranate Club

For the armchair libertine



onsdag 17 mars 2010

It´s snake-a-licious, baby!


Theda says: Have a Wicked Wednesday!

tisdag 16 mars 2010

Theda Bara


Jag har läst Anything goes, en biografi över det amerikanska tjugotalet enligt undertiteln. Går det att koka ner ett helt årtionde på bara 350 sidor? Man kan i alla fall göra som Lucy Moore och skriva intressant, faktaspäckat och underhållande. Moore utgår i från ett antal tjugotalsikoner som t ex F Scott och Zelda Fitzgerald, Al Capone och Gloria Swanson. Utifrån dessa beskriver hon sedan tidsandan och livsvillkor även för vanliga män och kvinnor i tjugotalets Amerika. Som Lucy Moore skriver i förordet, tjugotalet påminner på många sätt om vår egen tid:

/.../political corruption and complacency; fear of outsiders; life-changing technologies,; cults of youth, excess, consumerism and celebrity; profit as a new religion on the one hand and easy availibility of credit on the other; astonishing affluence and yet a huge section of society unable to move out of poverty.
Hon skriver om förbudstiden, om varför Ku Klux Klan fick ett uppsving, och om jazzmusiken. Lucy Moore skriver också om filmindustrin i Hollywood och om stumfilmstjärnan Theda Bara. Theda Bara påstods vara född i Egypten, dotter till en fransk skådespelerska och en italiensk skulptör. Hon hade växt upp i "sfinxens skugga" för att sedan bli skådespelerska i Frankrike. I själva verket var hon en judisk arbetarklassflicka från Ohio som aldrig satt sin fot i vare sig Egypten eller Frankrike.

Theda Bara som Cleopatra

Hon kallades "världens ondaste kvinna", och fotograferades ofta med knivar, ormar eller skelett. I film efter film använde hos sin förödande charm till att förtrolla allt manfolk bara för att sedan dra ner dem i fördärvet. När publiken tröttnat på hennes evil ways lade hon filmkarriären på hyllan, gifte sig och ägnade sig sedan åt välgörenhetsarbete. Av hennes totalt 40 filmer finns tyvärr endast tre helt bevarade.


Theda Bara: Riksvamp och osteolog